GODZINY  PRACY  LOGOPEDY  SZKOLNEGO W ROKU SZKOLNYM 2024/2025

p. Małgorzata Cichosz - Sadecka 


poniedziałek 8:00-16:30
wtorek 8:00-16:30
piątek 8:00-15:30

Można kontaktować się również przez dziennik elektroniczny.

 

Do zadań logopedy w szkole należy w szczególności: 

1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów;

2) prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;

3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;

4) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:

a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów,

b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Diagnoza logopedyczna:

Każdego roku we wrześniu odbywają się w szkole badania logopedyczne wszystkich nowych uczniów. Po zdiagnozowaniu u dziecka zaburzenia mowy logopeda przekazuje pisemną informację dla rodzica. Dzieci, których rodzice wyrażą zgodę, zostają objęte terapią logopedyczną.

Terapia logopedyczna:

Terapia logopedyczna prowadzona jest indywidualnie albo w grupach 2-4 osobowych. Na zajęciach wykorzystywane są metody dydaktyczne oparte na zabawie oraz nowoczesne formy terapii multimedialnej. O zakończeniu terapii logopeda decyduje w momencie wyeliminowania u dziecka zaburzenia mowy.

Współpraca z rodzicami w terapii logopedycznej:

  • Rolą logopedy w kontakcie z rodzicami jest pokazanie im, jak wspierać dziecko w usprawnieniu jego mowy, komunikacji i jak pomagać w usuwaniu wady wymowy.
  • Rodzice powinni włączyć się w terapię i wspierać dziecko, przypominać mu o ćwiczeniach i wspólnie je z nim wykonywać. W tym celu logopeda po każdych zajęciach wkleja do zeszytu ucznia zestaw ćwiczeń jakie powinien wykonywać codziennie do kolejnego spotkania. Brak ćwiczeń to brak postępów w terapii.
  • Kiedy rodzice wypełniają zalecenia specjalisty, terapia przynosi lepsze rezultaty i może być wcześniej zakończona. Tylko wtedy logopeda może wziąć odpowiedzialność za rezultaty swoich działań, ponieważ jednym z warunków sukcesu w terapii logopedycznej jest aktywny udział rodziców i ich praca z dzieckiem w domu.

Formy kontaktu logopedy z rodzicami:

  • osobiste spotkania w szkole (w czasie pracy logopedy i podczas konsultacji),
  • korespondencja w zeszycie do zajęć logopedycznych lub w dzienniku elektronicznym.

Celem spotkań logopedy z rodzicami jest:

  • omówienie stanu mowy dziecka,
  • przeprowadzenie wywiadu na temat rozwoju psychoruchowego dziecka, rozwoju jego mowy i dotychczasowych usprawnień – przede wszystkim logopedycznych,
  • skierowanie do innych specjalistów,
  • zapoznanie z przewidywanymi etapami terapii, ćwiczeniami i sposobem pracy logopedy z dzieckiem,
  • omawianie przebiegu terapii: funkcjonowania dziecka na zajęciach, jego postępów i trudności, wątpliwości rodziców, sukcesów dziecka i cennego wkładu rodziców.

Korzyści płynące z terapii logopedycznej wspartej pracą z dzieckiem w domu:

  • usprawnienie pracy narządów mowy (oddechowych, fonacyjnych, artykulacyjnych)
  • poprawa artykulacji,
  • większa wyrazistość i zrozumiałość mowy,
  • wzbogacenie słownictwa, rozwinięcie umiejętności budowania zdań i dłuższych wypowiedzi
  • rozwinięcie funkcji słuchowych
  • poprawa techniki czytania i pisania,
  • lepsze funkcjonowanie w grupie rówieśniczej,
  • zwiększenie szans na sukces edukacyjny

WSPOMAGANIE ROZWOJU MOWY DZIECKA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM