GODZINY PRACY LOGOPEDY SZKOLNEGO W ROKU SZKOLNYM 2024/2025
p. Małgorzata Cichosz - Sadecka
poniedziałek 8:00-16:30
wtorek 8:00-16:30
piątek 8:00-15:30
Można kontaktować się również przez dziennik elektroniczny.
Do zadań logopedy w szkole należy w szczególności:
1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów;
2) prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;
4) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Diagnoza logopedyczna:
Każdego roku we wrześniu odbywają się w szkole badania logopedyczne wszystkich nowych uczniów. Po zdiagnozowaniu u dziecka zaburzenia mowy logopeda przekazuje pisemną informację dla rodzica. Dzieci, których rodzice wyrażą zgodę, zostają objęte terapią logopedyczną.
Terapia logopedyczna:
Terapia logopedyczna prowadzona jest indywidualnie albo w grupach 2-4 osobowych. Na zajęciach wykorzystywane są metody dydaktyczne oparte na zabawie oraz nowoczesne formy terapii multimedialnej. O zakończeniu terapii logopeda decyduje w momencie wyeliminowania u dziecka zaburzenia mowy.
Współpraca z rodzicami w terapii logopedycznej:
- Rolą logopedy w kontakcie z rodzicami jest pokazanie im, jak wspierać dziecko w usprawnieniu jego mowy, komunikacji i jak pomagać w usuwaniu wady wymowy.
- Rodzice powinni włączyć się w terapię i wspierać dziecko, przypominać mu o ćwiczeniach i wspólnie je z nim wykonywać. W tym celu logopeda po każdych zajęciach wkleja do zeszytu ucznia zestaw ćwiczeń jakie powinien wykonywać codziennie do kolejnego spotkania. Brak ćwiczeń to brak postępów w terapii.
- Kiedy rodzice wypełniają zalecenia specjalisty, terapia przynosi lepsze rezultaty i może być wcześniej zakończona. Tylko wtedy logopeda może wziąć odpowiedzialność za rezultaty swoich działań, ponieważ jednym z warunków sukcesu w terapii logopedycznej jest aktywny udział rodziców i ich praca z dzieckiem w domu.
Formy kontaktu logopedy z rodzicami:
- osobiste spotkania w szkole (w czasie pracy logopedy i podczas konsultacji),
- korespondencja w zeszycie do zajęć logopedycznych lub w dzienniku elektronicznym.
Celem spotkań logopedy z rodzicami jest:
- omówienie stanu mowy dziecka,
- przeprowadzenie wywiadu na temat rozwoju psychoruchowego dziecka, rozwoju jego mowy i dotychczasowych usprawnień – przede wszystkim logopedycznych,
- skierowanie do innych specjalistów,
- zapoznanie z przewidywanymi etapami terapii, ćwiczeniami i sposobem pracy logopedy z dzieckiem,
- omawianie przebiegu terapii: funkcjonowania dziecka na zajęciach, jego postępów i trudności, wątpliwości rodziców, sukcesów dziecka i cennego wkładu rodziców.
Korzyści płynące z terapii logopedycznej wspartej pracą z dzieckiem w domu:
- usprawnienie pracy narządów mowy (oddechowych, fonacyjnych, artykulacyjnych)
- poprawa artykulacji,
- większa wyrazistość i zrozumiałość mowy,
- wzbogacenie słownictwa, rozwinięcie umiejętności budowania zdań i dłuższych wypowiedzi
- rozwinięcie funkcji słuchowych
- poprawa techniki czytania i pisania,
- lepsze funkcjonowanie w grupie rówieśniczej,
- zwiększenie szans na sukces edukacyjny